lunes, 4 de marzo de 2013

La gelatina i els nadons (Observació real passada)

A continuació vaig a explicar una experiència que vaig tenir a les meves pràctiques com educadora infantil a un centre 0-3.

"Hi havia de fer 3 activitats a les pràctiques, una amb cada nivell d'infants. El primer grup d'infants amb el que vaig tenir el primer contacte era el grup de 0 a 1 anys, els nadons, així que, a la setmana vaig pensar en fer una activitat d'experimentació amb un material: la gelatina. Vaig elegir aquest material perquè estimula quasi tots els sentits, i era una activitat on els infants havien de manipular, testar, observar...
Primer, abans de que arribessin els infants vaig preparar el material, la gelatina, de diferents colors: vermell, taronja, groc i verd, feta del dia anterior a la meva casa. Vaig preparar el terra del aula amb una gran tira de paper continu i vaig disposar la gelatina en diferents contenidors i vaig posar també eines per manipular (culleres...). A continuació van arribar els infants i va ser l'hora de preparar-los, treuren't la seva ropa i posant-li's el babi. Els infants estaven molt expectants davant aquest nou material...
Aquest material era nou per a ells i les seves reaccions davant la gelatina van ser de diferents tipus: actitut de curiositat, sorpresa, d'angoixa, participativa, divertida... A mesura que passava el temps, els infants s'animaven cada vegada més i la seva actitud era molt divertida, gaudint en tot moment, fins i tot un nen no parava de menjar la gelatina, l'encatava! Els més atrevits no paraven de manipular, testar, tocar, menjar... altres es limitaven a observar, que no és poc, i només un dels vuit infants no va voler participar perquè li donava por la textura freda d'aquest material.

La meva actitut davant l'activitat era d'observadora però vaig estar animant amb paraules als infants per invitar els més tímids que manipulessin aquest material i finalemnt la majoria va gaudir moltíssim de l'activitat. L'activitat va durar uns 20 minuts aproximàdament.

Al terminar, els infants van acabar molt bruts de gelatina (com és normal!) i tant l'educadora de l'aula com jo varem recullir el material i netejar els infants, però va valer la pena!
En definitiva, vaig estar molt satisfeta amb el resultat de la meva primera activitat i penso repetir-la quan tingui una altra ocasió amb nous infants, ja que tant ells com jo vaig varem gaudir molt."

Reflexió de l'activitat.

A continuació una petita reflexió per mitjà de les següents preguntes:

- Quin era l'objectiu de la sessió?

Els objectius de la sessió eren:

* Experimentar amb el material per sentir la seva textura, els colors i els sabors a través dels sentits.
* Gaudir manipulant aquest material.

- Què van aprendre els nens en aquesta classe que encara no sabien?

Aquesta activitat resultaba molt adequada per l'edat dels infants, ja que es tractava de manipular un material nou per a ells a través dels sentits.


- Què volia jo pel que fa a l'aprenentatge dels alumnes?

Jo volia que els infants experimentessin amb els seus sentits, i descobreixin un nou material i les sensacions que aquest provoca als infants.

- La classe va assolir els objectius de la sessió? Com ho vaig saber?

Durant l'activitat vaig veure que la majoria dels infants gaudien descobrint aquest material a través dels sentits i podia veure les seves reaccions que varen ser molt positives.

- Competències:


Les meves etiquetes tenen a veure amb la reflexió sobre el propi procés d'aprenentatge, en concret en quant a les meves competències, les meves creences en aquesta experiència, reflexionant el perquè d'aquesta activitat i com ho podria millorar.

No hay comentarios:

Publicar un comentario